Hoe kan je nu het beste aan de slag om maximaal voordeel te halen uit dit anti-inflammatoir dieet?

Eerst en vooral geef jezelf tijd om hierin thuis te komen, laat het geen kramp worden. Elk stapje in de goede richting zal je lichaam dankbaar gebruiken om je algemene toestand te verbeteren. Leer vooruit te denken, te spelen met eten. Stap uit vaste patronen en maak het je regelmatig gemakkelijk.


Vooruit denken: 

Rooster pompoen of zoete aardappel in de oven met olijfolie, zout, gemberpoeder en kruiden naar smaak. De dag erna doe je de pompoen in je keukenrobot, voeg er ghee en truffelolie bij en mix tot een pompoen of zoete aardappelpuree. Geen werk, nieuw gerecht. Hetzelfde kan je doen met rode biet stoof de bietjes gaar in olie en ghee. Voeg zout en look toe. De dag erna pureer je de bietjes met balsamicoazijn, kaneel en gemberpoeder.


Bijgerechten: Gepekelde groenten

Snij allerlei groenten fijn. Doe ze in een glazen bokaal (genre confituurpot of weckpot), giet er kokend water over, azijn, zout en een snuifje Stevia poeder. Op het einde alles afdekken met een laagje olijfolie. Klaar. De pot mag nu een drietal dagen op kamertemperatuur staan, daarna in de koelkast bewaren. Na nog eens drie dagen is de pekel klaar en blijft die nog 2 weken goed.
Je kan afwisselen met de azijn. Bv. appel, dragon of frambozenazijn. Je kan ook smaakjes toevoegen bv. dragon, look, kurkuma, rozemarijn, oregano, gember …

Groenten salsa:

Hier is de basis iets fris, zuur en zout. Olijven, komkommer en augurk.
je snijdt deze groenten fijn en overgiet ze met azijn, olijfolie, snuifje zout, Stevia poeder, verse munt blaadjes en/of basilicum.  Ook kan je hierna nog van alles toevoegen: koriander, bloemkoolroosjes, appel in kleine stukjes. Dit kan je drie dagen in de koelkast bewaren.

Voorbeeldjes als ontbijt:

  • Fruit met kokosyoghurt en gembercitroensap (Biona, biowinkel)
  • Smoothie van spinazie, banaan, appel, aardbeien en kokosyoghurt
  • Chufa pannenkoekjes. (www.chufanederland.nl)
    voor drie pannenkoekjes: - 80 gram tijgernootmeel extra fijn                                                               - 40 gram arrowrootmeel - 90 ml kokosmelk - 90 ml water  - scheutje olijfolie, snuifje zout. Meng alles tot een vloeibaar beslag. Verwarm kokosvet, olijfolie, ghee of boter. Bak de koekjes en eventueel met fruit of zo eten.

Voorbeeldjes als lunch:

  • Gebakken champignons met een slaatje en groenten salsa.
  • Blikje makreel, sla met artisjokharten, olijven en gepekelde groenten.
  • Klein beetje spek bakken in ghee, spinazie, look en zout toevoegen. Serveer met een halve avocado.
  • Zelfgemaakte rundslever of kippenleverpaté met langzaam gegaarde ui, slaatje en radijsjes.


Voorbeeldjes als diner:

  • Stukjes kipfilet bakken in ghee/olijfolie. Witloof en look toevoegen, langzaam laten garen. Zoete aardappels in de oven met olijfolie en rozemarijn, samen met gepekelde groenten serveren.
  • Balletjes van lamsgehakt goed aanbakken in boter/ghee. Fijn gesneden prei toevoegen, zout en look. Langzaam laten garen. Daarbij pompoen in de oven en groenten salsa.
  • Zalm marineren met zout, gemberpoeder en citroenolie. Ovenschaal vullen met heel fijn gesneden groenten bv. worteltjes, prei selder, broccoli…. Alles overgieten met kokosmelk, limoensap, limoengras en Morga (groentebouillon). De schaal mag in de oven op 170° C.  Als de groentjes bijna gaar zijn mag de moot zalm erbij.


Hoe omgaan met restjes?

De meeste vlees-en groenten gerechten waarvan je overschot hebt, zijn perfect te herwerken.

Doe de overschotten van je vlees en groenten in je keukenrobot, pureren tot een geheel met eigeel, arrowroot en een nieuw smaakje ( bv.. crokant gebakken spek, verse basilicum etc…).
Doe dit mengsel in een taartvorm en bak 20 minuten af op 170° of maak er burgers van als de consistentie het toelaat.

REMINDER!

Denk er aan als je recepten volgt uit een kookboek of op internet dat je ontstemingsbevorderende producten weglaat of vervangt!

BONEN, NOTEN, ZADEN, ZUIVEL, SUIKER, GRANEN, PITTEN, NACHTSCHADES kunnen allen ontsteking veroorzaken en moet je vermijden tijdens de eliminatiefase


Aanleren hoe je het beter kan en beter wegwijs raken in het combineren van de verschillende toegelaten voedingsmiddelen kan tijdens een workshop. Op 29 september van 19.00 tot 22.00 uur is er een workshop. Prijs €47


 


Hoe kan je nu het beste aan de slag om maximaal voordeel te halen uit dit anti-inflammatoir dieet?

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x