voeding als geneesmiddel

    Laaggradige ontsteking

Laaggradige ontsteking is een ontsteking die op de achtergrond aanwezig is en zich tussen de cellen van ons lichaam nestelt.  

De acute ontsteking (griep, longontsteking, Covid-19…) die we allemaal kennen speelt zich af in de cellen en veroorzaakt daar reacties die zichtbaar zijn op RX foto’s en in het bloed.

Hoe meer we acute ontstekingen onderdrukken met koortswerende middelen en antibiotica, hoe hoger de laaggradige ontsteking wordt.  Het begin voelt aan met moeheid en slapte, maar er zijn verder geen duidelijke afwijkingen te vinden. 

Waarom is laaggradige ontsteking zo belangrijk?

De laaggradige ontsteking verzwakt je immuunsysteem en zorgt ervoor dat gezonde lichaamsprocessen stroef en moeizaam verlopen. 

Daardoor is het de veroorzaker van nagenoeg alle moderne kwalen, van allergie, moeheid tot kanker en reuma.

Tijdens een anti-inflammatoir dieet vermijd je alle voeding die je immuunsysteem belasten en ziekte veroorzaken.

Zo kan je je lichaam als het ware resetten en je gezondheid zelf managen en in balans houden.

In deze brochure lees je er alles over, krijg je voedingstabellen en enkele basisrecepten.

 Hoe werkt het? 

Het anti-inflammatoir dieet is een tijdelijk eliminatiedieet.  Dit betekent dat, voor een bepaalde periode, alle voedingsmiddelen worden geschrapt die jouw gezondheid en je immuunsysteem onnodig belasten.

Door het schrappen van die voedingsmiddelen, neem je de bron van irritatie en ontsteking weg.  Meestal voel je vrij snel het deugddoende effect en de lichtheid voor je lichaam.  Je immuunsysteem komt tot rust en herstelt.  Eerst zal de ontsteking in je spijsvertering verminderen, later kan je immuunsysteem de rest van je lichaam deel per deel resetten en herstellen.

Op die manier verminder je aanzienlijk de kans op moderne ziektes zoals CVS, fibromyalgie, hoge bloeddruk, depressie, kanker en andere auto-immuunziektes.

Aandacht

Als je het anti-inflammatoir dieet doet doe je het best zo goed mogelijk. Een keer iets fout eten is geen ramp, maar als je het te vaak doet komt er geen reset en geraak je ontgoocheld. Het is beter om het dan onder begeleiding te doen of eerst een voedingsworkshop te volgen, zodat je beter weet wat en hoe je het praktisch kan doen.

 Voor Altijd?

Je doet dit dieet best tot de ontsteking zowel in je  spijsvertering als in je ganse lichaam zo goed als verdwenen is. In je spijsvertering vermindert de ontsteking meestal vrij snel, de rest van je lichaam kan het moeilijk hebben om alle gevolgen van jarenlange ontsteking op te ruimen. 

Dan zijn er dikwijls bijkomende acties nodig zoals: een atlas correctie, dieptemassages of een intense reinigingskuur volgens Dr. F.X.Mayr en is het goed om langere tijd dit anti-ontstekingsdieet te volgen.  Zijn je klachten beperkt en ben je nieuwsgierig naar jouw ideale dieet?  Ga dan voor een eliminatie van 20 à 30 dagen.
Na die periode is het aangewezen om een consult te boeken om na te kijken hoe het dieet versoepeld kan worden.

Eens de laaggradige ontsteking in je lichaam verminderd is kan je kiezen om dit als een basis dieet te behouden tijdens de werkdagen en het weekend kan je dan afwijken.

De voedingslijst om strikt ontsteking te vermijden.

Groenten

Wortel&

knol

Fruit

Vlees&

vis

Kruiden

Oliën&

vetten

Zoet

Bind-

middelen

Wel

Wel

Wel

Wel

Wel

Wel

Wel

wel

Artisjok

Asperges

Broccoli

Champignon

Courgette

Kolen

Komkommer

Paksoi

Pompoen

Prei

Rabarber

Rucola

Selder

Sla

Snijbiet

Spinazie

Spruitjes

Venkel

Waterkers

Zuurkool

Oesterzwam

Bloemkool

Biet

Knolselder

Koolraap

Pastinaak

Raap

Radijs

Ui

Wortel

Yam boon

Zoete bataat

Tijgernoten (chufa)

Schorsneer

Sjalot

Yam


Aardbei

Ananas

Appel

Abrikoos

Avocado

Banaan

Bessen

Bosbes

Cantaloupe

Clementine

Citroen

Dadels

Framboos

Granaatappel

Grapefruit

Guave

Honingdauw

Kiwi

Kersen

Kokosnoot

Limoen

Mandarijn

Mango

Meloen

Nectarine

Papaja

Peer

Perzik

Pruim

Sinaasappel

Vijgen

Watermeloen

Ansjovis

Bouillon

Gevogelte

Haas

Konijn

Lam

Orgaanvlees

Rund

Sardines

Schaal en

Schelpdieren

Tonijn

Zalm

Varken

Everzwijn

Vis

Wild

Makreel

Basilicum

Bieslook

Dille

Dragon

Kamille

Koriander

Lavendel

Laurier

Limoen-

gras

Marjolein

Munt

Peterselie

Roosmarijn

Salie

Tijm

Groene thee

Waterkefir

Kombucha

Zout

Gember

Kurkuma

Kaneel

Saffraan

Look

Avocado olie

Kokosvet

Olijfolie

Palmolie

Reuzel

Boter

Ghee

Truffel-olie

Dadels

Fruit

Honing

Stevia

Tagatesse

Agave

Esdoorn 

Arrowroot

Chufa-meel

Kokos-meel

Azijn

Kuzu

 

Niet

Niet

Niet

Niet

Niet

Niet

Niet

Niet

Aardappel

Tomaat

Paprika

Aubergine

Peulvruchten

Prinsessen-boon 

Bonen 

Erwten

Linzen

Sojabonen

Kikkererwten

Chilipeper

Gojibessen

Shitake

Echinacea


Tarwe

Rogge

Spelt

Boekweit

Quinoa

Chiazaad

Amaranth

Haver

Rijst

Couscous

Maïs

Hennepzaad

Sesamzaad

Tahin

Kamut 

Noten

Okkernoten

Amandelnoten

Hazelnoten

Paranoten

Pindanoten

Cashewnoten

Muskaatnoot

Korianderzaad

Currypoeder

Garam masala

pijnboompitten

pompoenpitten

pistachenoten 

Macademian 

Kastanje

Zuivel

Melk

Yoghurt

Schapenyoghurt

Geitenyoghurt

Kaas

Schapenkaas

Geitenkaas

Lactosevrije

Kaas, melk, yoghurt

Eigeel

Eiwit

Room


Alcohol

Bier

Wijn

Cava

Zonnebloem-olie

Walnotenolie

Pompoen-pittenolie

Sesamolie

Mosterd

Suiker

Rietsuiker

Glucose siroop

Frisdranken

Cacaobo-nen

Koffiebo-nen

Zwarte thee

Koffie

Chocolade


Tijdens het dieet is het aan te raden om kippen of runderbouillon te drinken om collageen en darmwand terug op te bouwen.

KIPPEN EN/OF RUNDERBEENDERBOUILLON.

           Ingrediënten:

  • 2 kg bio beenderen van rund of kippen.
  • Een portie groenten zoals uien, prei, selder of wortel (beter geen kolen)
  • (1 theelepel zout.)
  • 3 eetlepels appelazijn.
  • Voeg kruiden toe naar smaak bv. 5-6 takjes peterselie, laurierblaadjes, lava, verse tijm, oregano, look, gember of andere kruiden die geen zaden zijn.  
  • Neem 4 à 5 liter water.

          Bereiding:

  • Runderbotten 15 minuten in de oven opwarmen à 200°C.
  • Stoof de groenten met zout en kruiden even aan.
  • Voeg het water en de rest van de ingrediënten toe.
  • Breng aan de kook en laat het geheel sudderen voor 24-48 uur. In een snelkookpan kan het op 6-12 uur.
  • Je kan het bovendrijvend vet eventueel afscheppen, kan je later gebruiken om te bakken. Daarna  alles door een zeef/vergiet gieten.
  • Koel bewaren is zeven dagen mogelijk. invriezen kan voor maximaal drie maand.
  • Drink minstens twee grote koppen per dag samen met één koffielepel Pianto.
  • Je kan de botten verschillende keren gebruiken tot ze als het ware uiteen vallen.

ADEMHALINGSOEFENING als anti-ontstekingsmiddel. 

Op basis van wetenschappelijk onderzoek heeft Wim Hof ontdekt dat je immuunsysteem door deze oefening dagelijks te doen een enorme boost krijgt. Het is een methode om je laaggradige ontsteking te verminderen. Doe deze oefening in het begin best liggend.

  • Adem diep in door de buik, de borst en naar je hoofd zodat je hoofd naar achter kantelt. Adem uit. Doe dit dertig keer.
  • Bij de laatste ademhaling adem je uit en stop je het ademen zo lang als je kan. Dan adem je terug in door de buik, de borst en naar je hoofd en houd je 15 seconden je adem in. Daarna begin je terug met dertig ademhalingen. Dat doe je vier keer of méér na elkaar.
  • Er is een gratis handige app die je door het proces begeleidt. Zoek naar “Wim Hof Method”.



Hoe kan je nu het beste aan de slag om maximaal voordeel te halen uit dit anti-inflammatoir dieet?


Eerst en vooral geef jezelf tijd om hierin thuis te komen, laat het geen kramp worden. Elk stapje in de goede richting zal je lichaam dankbaar gebruiken om je algemene toestand te verbeteren. Leer vooruit te denken, te spelen met eten. Stap uit vaste patronen en maak het je regelmatig gemakkelijk.


Vooruit denken: 

Rooster pompoen of zoete aardappel in de oven met olijfolie, zout, gemberpoeder en kruiden naar smaak. De dag erna doe je de pompoen in je keukenrobot, voeg er ghee en truffelolie bij en mix tot een pompoen of zoete aardappelpuree. Geen werk, nieuw gerecht. Hetzelfde kan je doen met rode biet stoof de bietjes gaar in olie en ghee. Voeg zout en look toe. De dag erna pureer je de bietjes met balsamicoazijn, kaneel en gemberpoeder.


Bijgerechten: Gepekelde groenten

Snij allerlei groenten fijn. Doe ze in een glazen bokaal (genre confituurpot of weckpot), giet er kokend water over, azijn, zout en een snuifje Stevia poeder. Op het einde alles afdekken met een laagje olijfolie. Klaar. De pot mag nu een drietal dagen op kamertemperatuur staan, daarna in de koelkast bewaren. Na nog eens drie dagen is de pekel klaar en blijft die nog 2 weken goed.
Je kan afwisselen met de azijn. Bv. appel, dragon of frambozenazijn. Je kan ook smaakjes toevoegen bv. dragon, look, kurkuma, rozemarijn, oregano, gember …

Groenten salsa:

Hier is de basis iets fris, zuur en zout. Olijven, komkommer en augurk.
je snijdt deze groenten fijn en overgiet ze met azijn, olijfolie, snuifje zout, Stevia poeder, verse munt blaadjes en/of basilicum.  Ook kan je hierna nog van alles toevoegen: koriander, bloemkoolroosjes, appel in kleine stukjes. Dit kan je drie dagen in de koelkast bewaren.

Voorbeeldjes als ontbijt:

  • Fruit met kokosyoghurt en gembercitroensap (Biona, biowinkel)
  • Smoothie van spinazie, banaan, appel, aardbeien en kokosyoghurt
  • Chufa pannenkoekjes. (www.chufanederland.nl)
    voor drie pannenkoekjes: - 80 gram tijgernootmeel extra fijn                                                               - 40 gram arrowrootmeel - 90 ml kokosmelk - 90 ml water  - scheutje olijfolie, snuifje zout. Meng alles tot een vloeibaar beslag. Verwarm kokosvet, olijfolie, ghee of boter. Bak de koekjes en eventueel met fruit of zo eten.

Voorbeeldjes als lunch:

  • Gebakken champignons met een slaatje en groenten salsa.
  • Blikje makreel, sla met artisjokharten, olijven en gepekelde groenten.
  • Klein beetje spek bakken in ghee, spinazie, look en zout toevoegen. Serveer met een halve avocado.
  • Zelfgemaakte rundslever of kippenleverpaté met langzaam gegaarde ui, slaatje en radijsjes.


Voorbeeldjes als diner:

  • Stukjes kipfilet bakken in ghee/olijfolie. Witloof en look toevoegen, langzaam laten garen. Zoete aardappels in de oven met olijfolie en rozemarijn, samen met gepekelde groenten serveren.
  • Balletjes van lamsgehakt goed aanbakken in boter/ghee. Fijn gesneden prei toevoegen, zout en look. Langzaam laten garen. Daarbij pompoen in de oven en groenten salsa.
  • Zalm marineren met zout, gemberpoeder en citroenolie. Ovenschaal vullen met heel fijn gesneden groenten bv. worteltjes, prei selder, broccoli…. Alles overgieten met kokosmelk, limoensap, limoengras en Morga (groentebouillon). De schaal mag in de oven op 170° C.  Als de groentjes bijna gaar zijn mag de moot zalm erbij.


Hoe omgaan met restjes?

De meeste vlees-en groenten gerechten waarvan je overschot hebt, zijn perfect te herwerken.

Doe de overschotten van je vlees en groenten in je keukenrobot, pureren tot een geheel met eigeel, arrowroot en een nieuw smaakje ( bv.. crokant gebakken spek, verse basilicum etc…).
Doe dit mengsel in een taartvorm en bak 20 minuten af op 170° of maak er burgers van als de consistentie het toelaat.

REMINDER!

Denk er aan als je recepten volgt uit een kookboek of op internet dat je ontstemingsbevorderende producten weglaat of vervangt!
BONEN, NOTEN, ZADEN, ZUIVEL, SUIKER, GRANEN, PITTEN, NACHTSCHADES kunnen allen ontsteking veroorzaken en moet je vermijden tijdens de eliminatiefase
voeding als geneesmiddel

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x