Snelle winst

Vier vanzelfsprekende zaken die we vergeten zijn en toch van levensbelang voor je spijsvertering en je gezondheid



1. Kauw langer en eet trager!

Wij produceren per dag gemiddeld 1,5 liter speeksel. Dit speeksel is een superproduct en verandert voortdurend van samenstelling naargelang we iets anders eten. Dat speeksel moet natuurlijk wel in nauw contact komen met het voedsel dat we eten. En dat gebeurt enkel als we goed kauwen en traag eten.

En er is een bonus: door goed te kauwen krijg je trouwens veel mooiere en sterkere tanden!

Door goed te kauwen en speeksel met de voeding goed te vermengen is het voedsel op een ideale manier voorbereid om gemakkelijke te verteren. Je krijgt minder een opgezette buik, minder last van maagproblemen en kan je verzadigingsgevoel beter waarnemen waardoor je nooit te veel eet en geen overgewicht krijgt!

Van de koolhydraten die we consumeren, begint de eerste vertering (amylase) in de mond. Als die eerste vertering daar niet plaatsvindt moeten speciale flora bacteriën die taak overnemen. Méér gisting en een opgezette buik zijn het gevolg.

2. Stop het eten van alle suikers

Elke vorm van  suiker is geen voeding maar moet je beschouwen als een medicijn. Het is op de lange termijn giftig en beschadigt niet enkel je darmflora maar al je cellen, door het induceren van insulineresistentie. Het veroorzaakt versnelde veroudering, verminderde soepelheid van de huid. Daarnaast speelt suiker een belangrijke rol in het ontwikkelen van kanker. Denk aan het volgend experiment:

"Muizen werden ingespoten met een bepaalde hoeveelheid kankercellen. De onderzoekers verdeelden de muizen vervolgens in twee groepen. Eén groep kreeg veel suikers toegediend, de andere groep weinig suikerrijk voedsel. Na twee maand was 66% van de muizen die veel suiker aten overleden, terwijl slechts 5% van de muizen die weinig suiker aten waren overleden. De muizen die weinig suiker aten, hadden dus tegen het einde van de studie dertien keer minder kans om te sterven!”

Weet nu dat wij allemaal elke dag duizenden kankercellen aanmaken en dat ons immuunsysteem deze moet opruimen. Dan is het logisch om je immuunsysteem daarbij zoveel mogelijk te ondersteunen. En suiker onderdrukt het immuunsysteem, het plakt als het ware aan de witte bloedcellen, waardoor die minder goed hun functie kunnen uitoefenen.

Moeten we zo veel mogelijk koolhydraten vermijden? NEEN! Koolhydraten heb je nodig en zijn waardevol! Het minst belastend zijn de koolhydraten uit groenten en fruit en haver, quinoa of boekweit.

De andere granen (voorbeelden???) zijn zeker niet slecht maar kan je best beperken en niet dagelijks gebruiken.

Alternatieven voor suiker zijn Stevia, Agave, Kokosbloemsuiker of Tagatesse.

Hoe kijk je naar de verpakkingen? Je kijkt naar de INGREDIËNTEN op de verpakking van producten en als je daar vindt dat er suiker op staat is het niet ok. Als je kijkt naar de SAMENSTELLING op de verpakking van producten dan staan er altijd suikers maar dat wil niet zeggen dat er suikers toegevoegd zijn en dat is OK.

Let op, als je begint met suiker te stoppen zal je zeker ontwenningsverschijnselen vertonen. Hoofdpijn, lusteloosheid, energiedipjes etc. Die zijn onvermijdelijk en wijzen erop hoe je lichaam aan die suiker gewoon is. Je lichaam moet nu leren om zijn eigen suikerreserve (glycogeen) terug op te bouwen in de lever en de spieren. Dit duurt ongeveer één maand en hoe meer je beweegt als je nuchter bent, hoe sneller je lichaam dat proces op gang brengt.

Als je heel veel suiker gegeten hebt en een verschrikkelijke drang naar het zoete spul je blijft achtervolgen dan is het belangrijk je darmflora onder handen te nemen, want dan heb je hoogstwaarschijnlijk een overgroei van schimmels in de darm!

3. Beperk je avondmaal

Wat je ’s avonds eet komt niet in de energieregeneratiemachine maar wordt omgezet in vet. Je darmen en spijsvertering werken overdag om je lichaam van energie te voorzien die uit de voeding gehaald wordt. Eet dus ’s morgens het rijkelijkst, ’s middags gewoon goed en ’s avonds bijna niets!

Momenteel doen wij het helemaal anders. Veel mensen eten ’s morgens niets, ’s middags een klein beetje en ’s avonds heel veel. Daardoor geraakt ons spijsverteringsstelsel overbelast. De lever kan het niet meer aan en begint te sputteren waardoor we slechter en slechter gaan slapen. Daardoor zijn we ’s morgens méér en méér moe en hebben we zeker geen eetlust.

Ik nodig je uit om te experimenteren en ’s avonds niets meer te eten. Het zal je helpen om gewicht te verliezen, het zal je helpen om beter te slapen, het zal je helpen om méér energie te hebben. Het is ook belangrijk om te weten dat we ’s avonds vooral aan EMO-eten doen. We eten als het ware al onze stress en emoties van de voorbije dag weg, zonder dat we daarom vrij komen van die stress en die emoties. Dus dat geeft dubbele belasting, door het laat eten, door het dan ook te veel eten en door de emoties die er alleen maar erger door worden.

4. Beweeg!

Je hart zorgt ervoor dat de zuurstof die via de longen wordt opgenomen naar al de cellen van je lichaam gepompt wordt. Een gezond en fit hart kan dat als vanzelf, een niet fit en slecht onderhouden hart doet dat transport van zuurstof naar de cellen maar gebrekkig. Daardoor zijn we moe en hebben we te kort aan energie.

Te weinig bewegen zorgt ervoor dat het hart niet genoeg uitgedaagd wordt en dus minder fit is. Te veel en te intens bewegen kan hetzelfde als gevolg hebben. Namelijk een uitgeput hart.

Daarom is het belangrijk:

- minstens drie keer per week en maximum vier keer per week te bewegen.

- te bewegen aan de juiste intensiteit, je kan die intensiteit laten meten tijdens een fitheidstest.

Als je nooit bewogen hebt kan je starten aan het hartritme dat overeenkomt met 70% van je maximale hartslag (=220 – je leeftijd).

- minstens 25 minuten maximaal 45 minuten in die hartzone te bewegen.

Als je bij het bewegen deze drie zaken blijft volgen zal je na één jaar een goeie fitheid opbouwen die ervoor zorgt dat je hart voldoende zuurstof naar je cellen brengt.

Die zuurstof is belangrijk om je cellen een optimaal metabolisme te bezorgen, betere vetverbranding, maar ook om te voorkomen dat er zich kankercellen ontwikkelen in je lichaam.

Snelle winst

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x