Heel toegangelijke ontspanningsoefeningen tijdens vasten



Tijdens een vastenperiode, kort of lang, is het belangrijk om genoeg ontspanning in te bouwen. Het zal je helpen om moeilijke momenten te overwinnen. Enkele tips liggen voor de hand: beperk het gebruik van sociale media, tracht de werkagenda en sociale agenda tijdelijk te verlichten, zoek de natuur op, neem een bad, sauna of stoombad.

Hieronder stellen we je nog twee extra zeer toegankelijke ontspanningsoefeningen voor die je zullen helpen:

 

Hartcoherentie

Hartcoherentie is een eenvoudige methode om stress te reduceren die snel resultaat oplevert. Je ademt gedurende vijf minuten langzaam in en uit. Daarbij gaat je aandacht vooral naar je hartzone en probeer je naar je hart toe te ademen. Je ademt 5 sec in en 5 sec uit. Dit doe je vijf minuten lang.

Dit filmpje geeft je visuele en auditieve ondersteuning:

 

Door zo te ademen bekom je een wijziging in je hartritme die meer harmonisch is en rust brengt in je emotionele brein. Daardoor ontspan je zonder te mediteren. Je vegetatieve zenuwstelsel komt in herstel en rust modus waardoor je veel meer aankunt en beter slaapt, spontaan gezonder en beter zal eten, minder faalangst zal hebben en beter zal functioneren. Doén!

 

Progressieve ontspanningsoefeningen volgens Jacobson 

Het is een eenvoudige methode die via het lichaam ontspanning brengt in je geest. Hetzelfde effect krijg je bij sporten. Eerst ga je je lichaam onder stress brengen en daarna ontspannen waardoor het verschil veel duidelijker merkbaar is en je je meer bewust bent als je lichaamsdelen gaat opspannen zonder dat het nodig is.

Het brengt je hersenen in alfa modus waardoor je het gevoel hebt een stukje vakantie meegemaakt te hebben. Als je er gespannen van wordt, beperk je de oefening tot “je schouders optrekken en loslaten” en “je ogen dichtknijpen en loslaten”. Dat kan je een paar keer per dag doen.

Met dit filmje krijg je begeleiding om de oefeningen te doen. Als je dit enkele keren gedaan hebt, kan je gemakkelijk zelf de oefeningen doen: 

 

 

 

Als je dit een paar keer gedaan hebt kan je gemakkelijk zelf die oefeningen doen. Succes!

 

 

Heel toegangelijke ontspanningsoefeningen tijdens vasten

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x